Städa kök, rum och badrum
Sidor i boken
Elevboken sid 84-88, 95-96.
Centralt innehåll
Rutiner och metoder för rengöring och tvätt.
Syfte
Att lära eleverna städa ett hem så klimatsmart och effektivt som möjligt. Att eleverna ska få förståelse för varför det är viktigt att hålla rent.
Inför lektionen
Förbered ingredienser till en miljövänlig städspray samt en tom flaska med spruta (blomspruta). (För recept se länktips nedan.)
Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod sid 85 film: Städtips (flera filmer).
QR-kod sid 87 film: Bädda.
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Presentera/demonstrera
Läs och gå igenom alla checklistor och tipsrutor.
Se film om städning (se QR-koder i boken enligt ovan).
Visa hur du blandar egen städspray.
Demonstrera hur du rengör en yta, till exempel en spishäll. Visa och berätta hur du använder en disktrasa och hur den hålls ren och luktfri.
Samtala med eleverna
Hur ofta städar du? Var städar du? Varför städar man? Vad innehåller städmedel? Vilka miljövänliga alternativ finns? (Se exempel på märkning elevbokens sid 81).
Gå igenom hur hemkunskapsköken städas, om ni inte redan gjort det vid ett tidigare tillfälle (diska, rengöra spis och diskbänk).
Övningar
Låt eleverna redovisa sin läxa.
Matlagning/recept
Blanda egen städspray.
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Städa ett rum hemma, sovrum, badrum eller kök. Följ instruktionerna i elevboken.
Skriv ner hur du gjorde, steg för steg.
Vilken utrustning använde du?
Vilka rengöringsmedel använde du?
Var det något som var särskilt jobbigt/svårt?
Hur lång tid tog det?
Hur blev resultatet?
Ta gärna en före- och efterbild, alternativt spela in en städfilm med mobilen, korta sekvenser på varje moment.
Låt en vuxen där hemma intyga att du har städat.
Utvärdering/avslutning
-
Kommentar
Tipsa eleverna om att byta om till sköna och svala träningskläder innan de börjar städa hemma. Man blir varm av att dammsuga och torka!
För läraren (länktips)