Kursplan & centralt innehåll
Skolverkets fullständiga dokument finns att ladda ner här.
Gäller från 1 juli 2022.
Skolverkets jämförelser mellan den gamla kursplanen och den nya kan du ladda ner här.
Se filmen där Josse förklarar hur den nya kursplanen är jämfört med den gamla här.
Hem- och konsumentkunskap
Livet i hem och familj har en central betydelse för människan. Våra vanor i hemmet påverkar såväl individens och familjens välbefinnande som samhället och naturen. Kunskaper om konsumentfrågor och arbetet i hemmet ger människor viktiga verktyg för att skapa en fungerande vardag och främja hållbar utveckling genom att kunna göra medvetna val som konsumenter med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö.
Syfte
Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtionsval i hemmet. I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper som rör mat och måltider. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet.
Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtionens villkor samt om betalning, sparande, krediter och lån. På så sätt ska eleverna ges förutsättningar att göra välgrundade val när det gäller privatekonomi och kunna hantera olika problem och situationer som en ung konsument kan ställas inför.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om och ges möjligheter att reflektera över normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet. Undervisningen ska även ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll.
Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
förmåga att planera och tillaga mat och måltider för olika behov och sammanhang samt hantera annat praktiskt arbete som förekommer i ett hem,
kunskaper om ekonomi och konsumtion i hemmet, och
förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll i årskurs 7–9
Mat och matlagning
Matlagning för olika behov och sammanhang.
Livsmedels egenskaper och användningsområden.
Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
Skapande av egna måltider, till exempel utifrån säsong och rester.
Instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt begrepp för matlagning.
Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.
Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
Hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
Privatekonomi och konsumtion
Ungas privatekonomi. Konsumtion och ekonomisk planering, däribland att göra en budget.
Att handla på kredit, teckna abonnemang samt låna och spara pengar.
Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på konsumtionsval. Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.
Konsumenters rättigheter och skyldigheter. Garanti, reklamation, ångerrätt, öppet köp och köp från privatperson samt skillnad mellan köp i butik och på internet.
Levnadsvanor
Sammansättning av varierade och balanserade måltider och anpassning till individuella behov.
Måltidens betydelse för gemenskap. Olika mattraditioner.
Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv.
Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livsmedel och andra varor. Hur produktion, transport och återvinning av livsmedel och andra varor påverkar människors hälsa, ekonomi och miljö.
Rutiner och metoder för rengöring och tvätt.
Betygskriterier
Här kommer du att finna betygskriterierna för ämnet med kommentarer.