Startkapitel: Balans

Introduktion
I detta inledande avsnitt fokuserar vi på balans i vardagslivet, för eleverna. Recepten och ingredienserna i dessa är valda utifrån aspekten att eleverna ska få i sig så mycket bra saker som möjligt vad gäller ork, sömn, energi och återhämtning. Tänk på att bakom QR-koderna i boken gömmer sig fler fakta, filmklipp och tips, som exempelvis QR-koden på sidan 17 med tips på hur man kan minska stressen med god studieteknik.

Balans 
Elevboken sid 12-27.

Centralt innehåll
-

Syfte
Ge eleverna förståelse för vad som menas med en balanserad livsstil och hur ämnet hem- och konsumentkunskap kan hjälpa dem att hitta sin egen balans. Öka elevernas intresse för hur val i hushållet påverkar deras hälsa och välbefinnande samt gemensamma resurser.

Inför lektionen
Förbered ingredienser till en bananshake (se recept elevbokens sid 15) som räcker till smakprov för alla elever.

Skriv ut balansdiagram (QR-kod elevbokens sid 27) till alla och plocka fram till exempel färgpennor att fylla i det med.

Förbered en våg och frukt och grönsaker av olika sorter som tillsammans väger ca 500 g, till exempel en morot, en broccolibukett, en paprika, en banan och ett äpple.

Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod Studieteknik elevbokens sid 17.

QR-kod Mer om sömn elevbokens sid 19.

Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)

Presentera
Läs och reflektera gemensamt kring de olika delarna i kapitlet: träning, återhämtning, stress, om du mår dåligt, sömn, måltider, ekonomi och miljö.

Servera små glas med bananshake.

Väg och visa hur mycket 500 g frukt och grönt är och påminn om att unga generellt behöver äta mer frukt och grönt än vad de gör idag, minst 500 g per dag är rekommendationen. Många unga behöver också äta mer av fullkorn och fibrer men mindre av socker, sötade produkter, rött kött, chark samt mättat fett.

Samtala med eleverna
Se diskussionsfrågor elevbokens sid 14, 17 och 26.

Övningar
Gör övningen på elevbokens sid 22.

Titta gemensamt på balansdiagrammet på elevbokens sid 27 och låt sedan eleverna fylla i sina egna.

Matlagning/recept
Bananshake sid 15.

Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läsa sidorna i boken. 

Utvärdering/avslutning
Exit ticket: Av det du lärt dig i kapitlet, vad kommer du att ta med dig och försöka förändra för att få en mer balanserad livsstil? VILL du förändra något?

Kommentar
Eleverna kan ha svårt att förstå att de själva kan ta tag i sin livsstil, förbättra sina vanor och få bättre balans. Peppa dem att även små förändringar räknas, som att komma ut och promenera i dagsljus en stund varje dag, till exempel på rasten.

För läraren (externa länktips)

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer-foldrar/livsmedelsverket_nnr_2012_presentationsbroschyr_webb.pdf

http://www.sundkurs.se/

generationpep.se