Introduktion till ämnet Hem- och konsumentkunskap

Sidor i boken 
Hela elevboken för bläddring.

Centralt innehåll
Hela kursplanen för HKK åk 7-9.

Syfte
Att eleverna ska känna till centralt innehåll och kunskapskrav i ämnet hem- och konsumentkunskap. Att eleverna får bekanta sig med läromedlet Hem- och konsumetkunskap med Tina och Josse.

Inför lektionen
Förbered genom att ta fram kursplanen samt bedömningsmatris och din termin-/läsårsplanering. 
Ha elevböckerna redo. Övrigt material i elevboken (filmer etc.)

Arbetsgång - lektionstips (presentera/demonstrera, samtala med eleverna)

Presentera 
Gå igenom centralt innehåll och kunskapskrav för HKK åk 7-9. Gå igenom bedömningsmatrisen och visa hur du har en för varje elev. Dela ut elevböckerna och låt eleverna bläddra i dem en stund.

Samtala med eleverna
Vad är hem- och konsumentkunskap? Vad kommer du att få lära dig? Vad har du för nytta av att kunna det? Vilka delar är viktiga tycker du?

Hur är man sitt bästa jag i HKK-undervisningen? När vi har teori? När vi utför praktiska moment? När vi har hemuppgifter? Lista elevernas förslag.

HIttar du något som du tycker verkar intressant i boken? Känner du till författarna? 


Övningar
Låt eleverna fundera och kort skriva ner sina svar innan ni samtalar gemensamt om dem. Självskattning: Hur mycket av hemarbetet deltar du i? Vad är roligt och vad är bara ett nödvändigt ont? Har du några förslag på hur man kan göra arbetet roligt som du vill dela med dig av? Vad vill du lära dig mer om? Vad tror du att du behöver kunna inför vuxenlivet? 

Matlagning/recept

-

Läxa inför lektionen/efter lektionen
Entry ticket: Intervjua föräldrar och/eller äldre syskon om deras hkk-undervisning. Vad var roligt? Vad har de haft nytta av? Vad har de saknat? Skriv ned svaren kortfattat.


Utvärdering/avslutning
Visa klippet om roliga tv-kocken (se länk nedan).


Kommentar
Poängtera gärna att ämnet går ut på att göra eleverna redo för vuxenlivet och att visa hur de kan ta hand om sig själva och sin omgivning på bästa sätt, genom att göra medvetna val i sin vardag med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö.

Se gärna till att dessa punkter kommer med när ni går igenom hur man är sitt bästa jag i undervisningen: 

  • Var närvarande och aktiv på lektionerna - räck upp handen, ställ frågor, visa intresse.

  • Fråga när du inte förstår.

  • Ha koll på planeringen så att du vet vad som ska hända på lektionen.

  • Tänk på att de praktiska momenten inte bara är “för att ha kul” utan räknas lika mycket som de teoretiska.

  • Skriv upp prov och läxor i din kalender och kom förberedd inför prov och förhör.

  • Öva gärna på praktiska moment hemma, men kom ihåg att du är i skolan för att lära dig, inte visa upp vad du redan kan.

Påminn om att ämnet är mer än bullbak och matlagning och att de har eller kommer att ha konkret nytta av allt de lär sig, i det verkliga livet. 

För läraren (externa länktips)
Roliga tv-kocken https://youtu.be/zkpm8cW3YCU 

För eleverna (externa länktips)
Roliga tv-kocken https://youtu.be/zkpm8cW3YCU