Skapa en måltid - frukost
Sidor i boken
Elevboken sid 21-23, 75, 79, 168-169, m.fl.
Centralt innehåll
Skapande av egna måltider, till exempel utifrån säsong och rester.
Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
Syfte
Att utifrån aspekterna miljö (säsong, närodlat, rester), näringsinnehåll, ekonomi och välsmakande planera en egen måltid - frukost.
Inför lektionen
Bestäm om eleverna bara ska planera en frukost eller om de även ska få prova att laga den. Duka i så fall upp ett bord med ingredienser de kan tänkas behöva. (Ex koka ägg sid 169 eller göra Äggröra sid 221, göra egen granola, mixa en smoothie, baka Filmjölksbröd sid 226.)
Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod sid 75 säsongsguide (pdf).
QR-kod sid 79 filmklipp (laga mat på rester, olika tips).
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Samtala med eleverna
Prata om varför frukosten är ett viktigt mål. Vad åt du till frukost idag? Liknar det det du skrev på din entry ticket? Vad skulle du behöva ändra på för att följa HEM?
Om man har svårt att hinna med frukost på morgonen, hur kan man tänka/planera då? Tipsa varandra.
Övningar
Planera frukost.
Laga frukost.
Matlagning/recept
Valfria från boken och från nätet.
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Entry ticket. Tänk ut och skriv ned hur en bra frukost kan se ut enligt HEM (hälsa, ekonomi, miljö).
Utvärdering
Elevboken sid 130.
Kommentar
Havregrynsgröt brukar dela gruppen i två läger, de som gillar och de som inte gillar. Tipsa om att köra havregrynen i matberedaren innan, för en slätare gröt som faktiskt även smakar lite annorlunda.
Ett annat uppskattat tips: Har du svårt att äta på morgonen? Fryser du om händerna när du går till skolan? Koka två ägg medan du gör dig iordning på morgonen. Stoppa dem i jackfickorna och värm händerna på dem medan du går. Skala och ät när du blir hungrig!
För läraren (länktips)
För eleverna (länktips)