Samarbete och arbetsfördelning

Sidor i boken 
Elevbokens sid 69

Centralt innehåll
Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv.

Syfte
Att eleverna ska förstå vikten av jämställdhet i hemmet samt får syn på att orättvisor finns. Träna på samarbete i ett kök (gäller för alla praktiska lektioner).

Inför lektionen
Läs igenom diskussionsfrågorna/övningen på elevbokens sid 69 och bedöm vilka frågor du vill fokusera på. 

Förbered ingredienser till Asiatisk morot om du vill lägga till en praktisk övning (se recept sid 178).

Övrigt material i elevboken (filmer etc.)

-

Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)

Presentera
Läs och reflektera kring arbetsfördelning i hemmet.

Samtala med eleverna

Låt eleverna berätta om vad de kommit fram till i sin läxa. 

Samtala kring begreppet obetalt arbete.Trots att alla förutsättningar finns för ett jämlikt hem, väljer många familjer fortfarande att låta kvinnan ta mer ansvar för hem och barn. Vad tror du det beror på? Hur vill du ha det? 

Övningar
Diskussionsfrågor elevboken sid 69.

Gör sista diskussionspunkten sid 69 som en övning (i senare tryckt bok är det en övning), låt gärna eleverna arbeta två och två.

Beroende på tidstillgång låt eleverna göra en enkel morotssallad och be dem särskilt tänka på hur de fördelar arbetet och hur de samarbetar.

Matlagning/recept
Asiatisk morotssallad med ingefära (sid 178 i boken).

Läxa inför lektionen/efter lektionen
Reflektera över vilken roll du har i hushållet hemma hos dig. Skriv vad du brukar göra och vad du tycker om det. Städar du ibland? Bakar? Passar småbarn eller sköter husdjur? Hjälper du till när räkningarna ska betalas? Är det du som fixar en trasig lampa eller byter batterier i brandvarnaren? Handlar du? Lagar mat? Vattnar blommor? Vem gör sakerna som inte du gör? Pratar ni ibland hemma om att någon (kanske du) borde hjälpa till mer med hushållssysslorna? Vad tycker du är rimligt att göra i din ålder? Hur tycker du en rimlig fördelning är mellan två vuxna som bor tillsammans?

Intervjua en förälder/vårdnadshavare eller äldre släkting. Hur var arbetsfördelningen i hemmet när du var liten? Är det annorlunda nu när du själv är vuxen? Har du och din partner bråkat om arbetsfördelningen? Hur många timmar lägger du i genomsnitt per dag på obetalt arbete i hemmet (handling, matlagning, tvätt, städning, barn, djur, trädgård m.m.)? Hade du velat ha det annorlunda? 

Utvärdering/avslutning
Om ni genomförde den praktiska övningen, låt eleverna berätta hur de fördelade arbetet och hur de tyckte att samarbetet gick.

Kommentar
Påminn om att det är viktigt med jämställdhet i hemkunskapssalen (och i skolan i övrigt) precis som i övriga samhället och under hela livet. Man ska inte tro att någon tycker om att göra något eller förutsätta att någon är bra på något på grund av kön.


För läraren (länktips)
globalamalen.se/skola/skolmaterial/jamstalldhet-mal-nummer-5/

scb.se/publikation/41413 (På tal om kvinnor och män)