Rättigheter och skyldigheter
Sidor i boken 261-267.
Centralt innehåll
Konsumenters rättigheter och skyldigheter. Garanti, reklamation, ångerrätt, öppet köp och köp från privatperson samt skillnad mellan köp i butik och på internet.
Syfte
Att eleverna ska bli medvetna om sina rättigheter och skyldigheter som konsumenter.
Inför lektionen
Läs sidorna i boken.
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Presentera
_
Samtala med eleverna
_
Övningar
Diskussionsövning sid 263.
Övning sid 264.
Matlagning/recept
_
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Titta på filmen (se länktips elever här nedan). Vilka tips får du?
Kommentar
Fler saker att ta upp kring konsumentskydd:
Vad är ID-kapning?
Hur spärrar man sitt betalkort?
Varför ska man vara försiktig med sina lösenord och koder?
Hur vet man att en vara som säljs inte är stulen?
För läraren (länktips)
Film om ID-kapning (från Polisen)
För eleverna (länktips)
Hållbart såklart! Våga klaga (från Konsumentverket)
Lurad på blocket när hon ville köpa konsertbiljetter i andra hand.