Rättigheter och skyldigheter

Sidor i boken 261-267.

Centralt innehåll

  • Konsumenters rättigheter och skyldigheter. Garanti, reklamation, ångerrätt, öppet köp och köp från privatperson samt skillnad mellan köp i butik och på internet.

Syfte
Att eleverna ska bli medvetna om sina rättigheter och skyldigheter som konsumenter.

 

Inför lektionen
Läs sidorna i boken.

 

Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)

Presentera 

_

Samtala med eleverna

_

 

Övningar
Diskussionsövning sid 263.

Övning sid 264.

 

Matlagning/recept

_

 

Läxa inför lektionen/efter lektionen
Titta på filmen (se länktips elever här nedan). Vilka tips får du? 

 

Kommentar
Fler saker att ta upp kring konsumentskydd:

  • Vad är ID-kapning?

  • Hur spärrar man sitt betalkort?

  • Varför ska man vara försiktig med sina lösenord och koder?

  • Hur vet man att en vara som säljs inte är stulen?

 

För läraren (länktips)

hallakonsument.se

Vad är trygg e-handel?

Film om ID-kapning (från Polisen)

 

För eleverna (länktips)

Hållbart såklart! Våga klaga (från Konsumentverket)

Lurad på blocket när hon ville köpa konsertbiljetter i andra hand.