Resurshushållning och smarta val

Sidor i boken 
Elevbokens sid 70-83.

Centralt innehåll
Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livsmedel och andra varor. Hur produktion, transport och återvinning av livsmedel och andra varor påverkar människors hälsa, ekonomi och miljö.

Syfte
Att eleverna ska förstå hur man gör resurssmarta val och poängen med att äta efter säsong.


Inför lektionen
Läs sidorna i boken och bedöm om du vill dela upp avsnittet i mindre delar, förslagsvis 70-78 (till och med Makt och ansvar) och 78-83 (från och med Matsvinn eller matvinst?).

Förbered smakprov på några svenskodlade grönsaker och frukter i säsong. Lägg i skålar och täck över med en handduk.

Läs igenom och välj vilka diskussionsfrågor som du tycker passar tillfället och gruppen.

Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod elevboken sid 70.

QR-kod Säsongsguide elevboken sid 75.

sid 79 om matlagning på rester m.m.

Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)

Presentera
Visa de svenskodlade grönsakerna/frukterna du valt ut och låt eleverna smaka på dem. 

Samtala med eleverna
Samtala om smakproverna. Vilka känner de igen? Var tror de att de odlas? När tror de att de skördas? Hur länge tror de att de kan förvaras?

Låt eleverna göra en EPA:

Enskilt - Skriv några klimatsmarta val du/din familj gör hemma.

Par - Jämför och diskutera med kompisen bredvid.

Alla - Lyft elevernas exempel och samtala gemensamt. Är de klimatsmarta valen även bra för hälsan? Hur påverkar de ekonomin (din/familjens)?


Övningar
Diskussionsfrågor sid 71, 74, 76, 77, 78, 79, 80.

Gör övningarna (de du valt ut) på elevboken sid 70, 75, 78 (passar som läxa) och 82.

Titta på bildspelet Hungry Planet (se länk nedan).

Matlagning/recept

-

Läxa inför lektionen/efter lektionen
Övningen elevboken sid 78.

Utvärdering
Finns det något av det du lärt dig under den här lektionen som du kommer att ta med dig och försöka förändra hemma?

Kommentar 
Tips! Bjud in en mjölkproducerande eko-bonde, som berättar om sin produktion, djurhållning m.m.

Berätta för eleverna om Bokashi, ett enkelt sätt att kompostera luktfritt i köket. Du får bra jord till dina trädgårdsland eller supernäring till krukväxterna på köpet.

Prata om äpplen, som vi producerar i Sverige, men som vi importerar i mängder. Vilken typ av äpplen föredrar eleverna?

I många recept som man hittar online finns tips på hur man kan klimatanpassa dem, exempelvis att minska mängden kött och öka mängden rotfrukter i en gryta.

För läraren (länktips)

globalamalen.se/skola/skolmaterial/hallbar-konsumtion-mal-12/

Titta på bildspelet Hungry Planet:

globalamalen.se/skola/skolmaterial/hur-ser-din-matforbrukning-ut-under-en-vecka/

naturskyddsforeningen.se/skola/hkk (7-9)


För eleverna (länktips)

Titta på bildspelet Hungry Planet för att kolla din matförbrukning under en vecka.