Olika livsmedel
Sidor i boken
Elevboken sid 132-173.
Centralt innehåll
Livsmedels egenskaper och användningsområden.
Syfte
Få kunskap om olika livsmedel.
Inför lektionen
Förbered nio grupper och fördela olika avsnitt om livsmedel till eleverna (ca 3-6 sidor i elevboken per grupp) alternativ låt eleverna arbeta enskilt (fler kan ha samma avsnitt).
Förslag fördelning:
Grönsaker sid 133-136
Rotfrukter, baljväxter och svamp sid 137-139
Spannmål - de fyra sädesslagen sid 140-145
Spannmål - ris, majs, övriga gryn samt Mandel, nötter och frön sid sid 146-149
Kryddor och örter samt frukt sid 150-152
Fisk och skaldjur sid 153-159
Kött sid 160-165
Mejeri, ägg och matfett sid 166-170
Drycker och godis sid 171-173
Förbered gärna också med ett konkret exempel på livsmedel från varje avsnitt och rada upp på en bänk. Exempel vitkål, potatis, pasta, ris, äpple, makrill på burk, skivad kalkon, en bit ost respektive en kopp te.
Övrigt material (filmer etc.)
QR-koder finns till några av avsnitten.
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Låt eleverna läsa och anteckna från sitt avsnitt. De ska sedan redovisa och undervisa de andra eleverna om sitt livsmedel (med stöd från sina anteckningar och ev digital presentation om möjlighet finns).
Hitta ett recept där något av livsmedlen från ditt avsnitt ingår (hitta i elevboken eller på nätet). Tänk på att det gärna ska vara ett recept med bra näringsinnehåll, inte för dyrt samt så miljösnällt som möjligt.
Berätta om livsmedlen i ditt avsnitt. Vilka näringsämnen finns i din grupp av livsmedel? Hur används livsmedlen? Hur passar det att tillaga dina livsmedel? Dela med dig av receptet.
Övningar
Övningar finns i elevboken till kött sid 160, matfett sid 170 och drycker sid 172.
Matlagning/recept
–
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Utvärdering
Ge återkoppling på varandras redovisningar.
Kommentar
För läraren (länktips)