Näringsämnen fördjupning
Sidor i boken
Elevbokens sid 37-47
Centralt innehåll
Sammansättning av varierade och balanserade måltider och anpassning till individuella behov.
Syfte
Att ge eleverna fördjupad kunskap om näringsämnena och hur de påverkar kroppen, för att kunna sätta samman varierade, balanserade måltider.
Inför lektionen
Förbered genom att dela in klassen i fem grupper, en för varje näringsämne utom vatten (kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer, mineraler).
Ha också en indelning i fyra grupper redo (med nya samarbetspartners), en grupp för varje måltid (frukost, lunch, mellanmål, middag).
Testa gärna själv att göra matvanekollen, som eleverna kan göra som läxa (se länk nedan).
Övrigt material (filmer etc.)
-
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Presentera
Repetera vilka de sex näringsämnena är och ge några exempel på i vilka livsmedel de finns.
Övningar
Fem grupper - Näringsämnen
Ge varje grupp i uppgift att fördjupa sig i sitt näringsämne. De har elevboken som underlag samt livsmedelsverket.se (sidorna om näringsämnen).
Vad har näringsämnet för funktion i kroppen?
Vad kan hända om du får i dig för lite av näringsämnet? För mycket?
Vad kan man äta för att få i sig av näringsämnet? Ge flera exempel.
Vad kan man äta som odlas/produceras i Sverige för att få i sig av näringsämnet? Finns det flera alternativ? Hur motiverar ni ert val?
Vad kan man äta som är billigt för att få i sig av näringsämnet?
Låt grupperna redovisa vad de kommit fram till.
Fyra grupper - Måltider
I sina nya grupper har de nu till uppgift att ta fram en god måltid som innehåller delar från alla sex näringsämnen och som är så bra som möjligt för hälsa, ekonomi och miljö.
Låt grupperna redovisa vad de kommit fram till.
Matlagning/recept
-
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Gör matvanekollen
livsmedelsverket.se/quiz/matvanekollen
Läs kommentaren om ditt resultat och fundera på vad du eventuellt skulle kunna förbättra och hur du ska göra det.
Utvärdering/avslutning
Se ett youtubeklipp om vad barn i andra länder äter till lunch.
Kommentar
Det kan vara svårt att få i sig alla vitaminer och mineraler under en och samma dag men tipsa om att man kan tänka veckovis.
Att äta av skolmaten varje dag är ett tips för att få i sig varierad kost med många av näringsämnena. Många unga väljer bort den. Lyft gärna frågan hur man på olika sätt kan få i sig bra näring från skollunchen de dagar ens favoritmat inte serveras. (Skolmaten är en het potatis som kan diskuteras hur länge som helst. Poängtera att det är varierad kost det handlar om här. Hur kan de tänka, för sitt eget bästa, kring att få i sig så näringsrik och varierad mat som möjligt under en vecka?)
För läraren (externa länktips)
Gör matvanekollen
Here's What Kids Eat For Lunch Across The Globe (obs: engelska)