Näringsämnen
Sidor i boken
Elevbokens sid 37-47
Centralt innehåll
Sammansättning av varierade och balanserade måltider och anpassning till individuella behov.
Syfte
Att lära sig om näringsämnena och förstå vikten av varierad, näringsrik kost.
Inför lektionen
Förbered ett eller två livsmedel från varje näringsämne. Gör sex skyltar och skriv respektive näringsämne på dem. Duka upp på ett bord.
Förslag livsmedel:
Mineraler
Spenat eller torkad frukt (järn)
Mjölk eller ost (kalcium)
Vitaminer
Apelsin (C-vitamin)
Kål (vitamin K)
Fetter
Rapsolja (fleromättat fett)
Mandlar (enkelomättat fett)
Smör (mättat fett)
Vatten
Gurka (vatten)
Kolhydrater
Russin (fruktsocker)
Havregryn (kostfibrer)
Potatis (stärkelse)
Proteiner
Ärtor (vegetabiliskt protein)
Ägg (animaliskt protein)
Förbered Energibars (recept elevbokens sid 16) så att det räcker som smakprov till alla elever, alternativt förbered ingredienser och låt dem göra dem själva (beroende på tidstillgång).
Skriv ut övningen på sid 47 (QR-kod)
Övrigt material (filmer etc.)
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Presentera
Läs/berätta om de sex olika näringsämnena och deras funktion i kroppen (elevbokens sid 31 och 37-46). Låt eleverna titta och eventuellt smaka på exemplen av livsmedel för varje näringsämne.
Servera smakprov på energibars.
Samtala med eleverna
Se diskussionsfrågor elevboken sid 34.
Titta på ingredienslistan till energibars, vilka näringsämnen innehåller barsen?
Övningar
Gör övningarna I elevboken sid 40, 42 (passar som läxa) och 47.
Matlagning/recept
Energibars elevboken sid 16.
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Övningen elevboken sid 42.
Utvärdering/avslutning
Exit ticket
Ge exempel på något som innehåller kolhydrater.
Ge exempel på något som innehåller C-vitamin.
Varför behöver kroppen protein?
Vad händer om du inte fyller på din kropp med vatten?
Varför är det viktigt att äta varierat?
Kommentar
Genom att välja lokalproducerade livsmedel bidrar vi inte bara till förkortade transporter, vi hjälper också mindre producenter att kunna arbeta i närmiljön och på så sätt förbättra den lokala ekonomin. Mat som inte rest så långt kan skördas senare och smakar godare eftersom den är mer mogen, dessutom innehåller den ofta fler näringsämnen. När vi äter en varierad kost så bidrar vi samtidigt till en varierad livsmedelsproduktion, och det är ju till stor nytta för både miljö och jord. Det bidrar till den biologiska mångfalden.
För läraren (länktips)
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne
https://www.1177.se/liv--halsa/ata-for-att-ma-bra/bra-att-veta-om-naring/