Måltiden

Sidor i boken
Elevbokens sid 53-55

 

Centralt innehåll
Måltidens betydelse för gemenskap. Olika mattraditioner.

Syfte
Att ge eleverna ökad förståelse för att måltidssituationen har betydelse när man äter. Att det inte bara är vad man äter utan också hur man äter som bidrar till hälsa och välbefinnande.

Inför lektionen
Om du vill att eleverna ska öva på att duka ett bord (och vika servetter) så förbereder du för det samt gör grupper om ca fyra elever i varje.

Om du vill att eleverna ska ta reda på mer om måltiden historiskt och/eller i olika kulturer så förbereder du grupper och lämpliga sidor att söka information.

Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod elevbokens sid 53

Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)

Presentera
Läs och reflektera kring måltiden.

Samtala med eleverna
Varför tror eleverna att rutiner kring måltiden kan vara viktiga för välbefinnande och hälsa?  

Extra: Fundera kring hur mat serveras. Direkt ur kastrullen på spisen eller vackert upplagd? Olika vid olika tillfällen? Spelar det någon roll för hur trevlig måltiden blir? För miljön? 

Övningar
Diskussionsövningarna elevbokens sid 53-54, gärna som EPA (enskilt, par, alla).

Öva på att duka fint, gruppvis. 

Matlagning/recept
-

Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läsa sidorna i boken.

Intervjua en äldre person om en minnesvärd måltid i hens liv.

Utvärdering/avslutning

Exit ticket:
Hur skulle du, billigt och enkelt, vilja pimpa skollunchen för att göra den mer attraktiv? Tänk både på maten och måltidssituationen (uppläggning, ljud, ljus, tid, möblering m.m.)

Kommentar
Det kan vara svårt för eleverna att påverka familjens rutiner kring måltider. Tipsa gärna varandra om små förändringar.

Tipsa eleverna om att tänka på presentation/upplägg när de har praktiska lektioner. 

För läraren (länktips)
Sök på bilder från nobelfesten för vacker dukning.