Laga vegetariskt - daal
Sidor i boken
Elevboken sid 40, 138, 114, 197 (227).
Centralt innehåll
Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.
Olika mattraditioner, deras ursprung och betydelse.
Syfte
Öva att laga en vegetarisk (vegansk) rätt. Lära sig om vegetabiliskt protein. Utforska andra länders matkultur. Att öva på att få flyt i matlagningen
Inför lektionen
Läs receptet och förbered så att alla ingredienser finns till eleverna. Välj om eleverna även ska baka egna naanbröd till (istället för färdigköpta pitabröd).
Övrigt material (filmer etc.)
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Samtala med eleverna
Varför är det bra att servera bröd till vegetabiliskt protein?
Varifrån kommer rätten? Varför äter man mycket vegetariskt i Indien, tror ni? Prata om att detta är en klimatsmart rätt.
Övningar
Diskussionsuppgift sid 138.
Matlagning/recept
Daal “kryddig linsgryta” sid 197.
Naanbröd sid 227 (överkurs).
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läsa sidorna i boken.
Övningen på sid 66.
Utvärdering
Elevboken sid 130.
Kommentar
Vad eleverna kan få svårt med: Att välja en lagom stor kastrull/gryta. Att förstå att allt kan lagas i samma kastrull/gryta. Låta fräsningen ta tid (och fräsa ej steka), de har ofta bråttom och låter ej löken gå färdigt och kryddorna utvecklas. De missar saker i receptet, många kryddor att få med (tipsa dem att pricka av). Att småkoka ej stormkoka så att all vätska försvinner och det bränner fast i botten.
Om ni hinner, låt eleverna baka egna naanbröd att ha till.
För läraren (länktips)
För eleverna (länktips)