Laga pannkakor

Sidor i boken 
Elevboken sid 128-130, 116-117, 222-223 (229), (168-169).

 

Centralt innehåll

  • Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.

  • Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.

 

Syfte
Öva på att följa recept, förbereda ingredienser, steka, bedöma färg och konsistens.

 

Inför lektionen
Läs igenom receptet Pannkakor med brynt smör (grundrecept) sid 223 samt eventuellt receptet Drottningsylt sid 229 och förbered ingredienser till eleverna. Dela in dem i par.

 

Övrigt material (filmer etc.)
Josse var den svåra konsten att steka pannkakor (filmklipp 15:24 långt).

 

Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)

Presentera 

Gå igenom recept och be eleverna planera en arbetsgång.

Samtala med eleverna

Har du lagat pannkakor tidigare? Hur blev resultatet? Vad var svårt? Vilka näringsämnen innehåller pannkakor? Vilka andra sätt finns att laga pannkakor på (annat än “grundrecept” som steks i panna)? Hur äter du helst dina pannkakor (tillbehör)?

Hur kan man göra pannkakor nyttigare, till exempel mer fiberrika? (Annat mjöl, blanda i rivna rotfrukter etc.)

 

Övningar
Laga pannkakor.

 

Matlagning/recept
Elevbokens sid 222-223.

 

Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läsa sidorna i boken.

Se pannkaksfilmen.

 

Utvärdering
Elevboken sid 130.

 

Kommentar
Eleverna har ofta svårt att reglera temperaturen på plattan. Ofta bränner de smöret till första pannkakan. Bränt smör torkas bort med rejält med hushållspapper (man får se upp så man inte bränner sig) och sedan är det bara att börja om.

 

För läraren (länktips)

 

För eleverna (länktips)