Laga mat på rester/råvaror som håller på att gå ut

Sidor i boken 
Elevboken sid 185-186.

 

Centralt innehåll

  • Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.

 

Syfte
Att få syn på hur man kan minska matsvinn genom att använda råvaror som börjar bli lite ledsna, alt. rester. Öva på att laga mat med råvaror som håller på att gå ut/på rester.

 

Inför lektionen
Välj ett recept eleverna ska laga, ex. Blomkålspizza elevbokens sid 186 alt. något med rester (se tips filmer om restmatlagning nedan).

 

Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod sid 79 med flera filmklipp om restmatlagning och tips.

 

Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)

Samtala med eleverna

Vad brukar bli kvar hemma hos eleverna? Kokt pasta, potatis, en köttbit, grönsaker? Be eleverna fundera över rätter som passar att göra av rester eller kylskåpsfynd. Vad kommer de på? Pytt, risotto, gratäng, pizza, gryta …

Prata om skillnaden mellan “bäst före-datum” och “sista förbrukningsdag”. Vilka råvaror kan man fortfarande använda när det passerat sitt “datum” och vilka ska man inte använda.

 

Övningar
Laga mat på rester/ råvaror som håller på att gå ut.

 

Matlagning/recept
Se till exempel elevbokens sid 185-186 och/eller tips enl. film via QR-koden sid 79.

 

Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läs sidorna 78-79 och fundera kring matsvinn och rester. Ta reda på om något ofta slängs hemma hos dig och vad i så fall. 

Välj en råvara från listan nedan och skriv ner några förslag på vad man skulle kunna laga av den: 

  • frukt som blivit mjuk/lite brun

  • en liten ostbit som riskerar att slängas

  • mjölk som passerat bäst-före-datum med två dagar

  • några råa morötter som blivit lite mjuka.

 

Utvärdering
Elevboken sid 130.

 

Kommentar
Tipsa eleverna om att våga se, lukta och smaka på råvaror med passerat “bäst-före-datum” som fortfarande går att använda (obs gäller ej varor som passerat “sista förbrukningsdag”). Påpeka att till exempel mjölk, ägg, ost m.m. ofta är bra flera dagar efter. (Visa hur man tar reda på om ett ägg är bra, se elevbokens sid 169.)

 

För läraren (länktips)
Vanliga frågor om datummärkning. (Länk till Livsmedelsverket)

 

För eleverna (länktips)