Laga kyckling - tom ka gai
Sidor i boken
Elevboken sid 218, 104-106, 116-117.
Centralt innehåll
Matlagning för olika behov och sammanhang.
Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
Instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt begrepp för matlagning.
Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel
Syfte
Att öva på att följa recept. Öva på att skala, skiva, skära, riva och hacka grönsaker. Öva på att hantera kyckling och de redskap som används vid tillagningen samt att fräsa. Öva på att bedöma smak, konsistens, färg.
Inför lektionen
Förbered ingredienserna.
Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod sid 181 film: Att steka
QR-kod sid 218 Film: Vad är umami?
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Samtala med eleverna
Gå igenom elevernas entry-tickets. Vad är skillnaden mellan att fräsa och att bryna?
De flesta matförgiftningar inträffar i privathem, kökshygien passar ihop med tillagning av kyckling. Börja med att prata om vikten att vara extra noga med hygienen vid hantering av kyckling. Vad tror eleverna är boven när smitta i ett kök sprids? Lista deras förslag och prata om dem. Komplettera ev. med egna.
Övningar
Laga tom ka gai.
Matlagning/recept
Tom ka gai-soppa elevbokens sid 218.
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Entry ticket. Läs sidorna 116 och 117, lär dig vad de olika metoderna innebär.
Utvärdering
Elevboken sid 130.
Kommentar
Samtala gärna om umami. Vad är fisksås? Vilken funktion har den?
Berätta om det speciella med koriander. För 4-14% av befolkningen i Europa, 10-20% i resten av världen, kan koriander förstöra måltiden, den smakar tvål. Forskare säger att det beror på en gen (OR6A2) som gör att man känner lukten av aldehyder väldigt tydligt, det finns i koriander och tvål =) Kan man kanske ta persilja till dessa elever?
För läraren (länktips)
För eleverna (länktips)