Laga kött - köttbullar
Sidor i boken
Elevboken sid 213.
Centralt innehåll
Matlagning för olika behov och sammanhang.
Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
Instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt begrepp för matlagning.
Syfte
Att öva på att steka, bedöma smak, konsistens, färg.
Inför lektionen
Bestäm om eleverna även ska laga ett tillbehör till köttbullarna och i så fall vilket. Är det en erfaren grupp kan de själva (parvis) välja kryddning av sina köttbullar samt ett tillbehör de tycker passar, utifrån ett bord du dukar upp med exempelvis potatis, pasta, matvete, nudlar, olika svenska grönsaker i säsong, några sorters ost (feta, västerbotten) samt olika smaksättare (tomatpuré, soja, vitlök, ingefära), kryddor och örter.
Övrigt material (filmer etc.)
Filmklipp: Steka köttbullar (under arbete).
QR-kod sid 213: Fler smaker på köttbullar (recept pdf)
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Presentera
Demonstrera hur du rullar smeten snabbt och med lätta händer, som du blött med kallt vatten.
Samtala med eleverna
Hur får man köttbullarna runda? Är det viktigt att de är lika stora? Föredrar ni små eller stora köttbullar? Kan man göra på något annat sätt än steka köttbullarna (ugnssteka, koka i buljong och sedan bryna, koka i tomatsås)?
Övningar
Laga köttbullar.
Matlagning/recept
Tinas köttbullar sid 213.
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Exit ticket. Om du ska bjuda på köttbullar hemma imorgon, vad kommer du att göra annorlunda då?
Utvärdering
Elevboken sid 130.
Kommentar
Det kan vara svårt för eleverna att få till tekniken när de rullar köttbullarna. Det kan också vara svårt för dem att behålla den runda formen vid stekning. Bra om ni pratar om detta innan.
För läraren (länktips)
För eleverna (länktips)