Konsumentinformation och reklam

Sidor i boken 255-260.

Centralt innehåll

  • Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på konsumtionsval. Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.

Syfte
Att få förståelse för hur reklam påverkar på olika sätt och att lära sig skilja sakliga budskap från reklam.

 

Inför lektionen
Läs sidorna i boken och titta gärna på länktipsen nedan.

 

Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)

Presentera
_

Samtala med eleverna

  • Prata om sidorna i boken och om filmklippet från Konsumentverket (se länktips nedan) om ni valt att se det. Gör diskussionsövningarna på sid 256, 258, 260.

  • Titta på några ärenden/beslut från Reklamombudsmannen (se länktips nedan). Vad betyder vilseledande reklam? Hur kan en sådan reklam se ut? Vad betyder könsdiskriminerande reklam? Hur kan en sådan reklam se ut?

  • Många tror att de är immuna mot reklam. Hur skulle du utforma reklam för att försöka få någon i din egen ålder att bli sugen på att köpa något? På vilka sätt skulle du försöka nå ut med reklamen?

  • Vad är cookies? På vilken sätt kan cookies användas för att få dig att köpa mer? Varför är information om dig och dina vanor värdefull för företag, tror du? 

 

Övningar
Diskussionsövning sid 256, 258, 260.

Övning sid 258.

Övning sid 259.

 

Matlagning/recept

_

 

Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läs sidorna i boken. Titta på youtubefilmen (se länktips nedan). Vilka tips får du?

 

Kommentar
Eleverna kanske inte tänker på att information samlas om dem när de är ute på nätet.

Rättelse!
Ett stycke i boken har olyckligtvis blivit felaktigt (kan misstolkas) då delar av texten bortfallit. Det handlar om stycket med textkritik på sid 257, korrekt text angående “gråzoner” ska vara:

Många dags- och kvällstidningar i Sverige har en politisk ledarsida (t.ex. definierar Aftonbladets sin ledarsida som obundet socialdemokratisk och Göteborgs-Posten sin som oberoende liberal). Det är viktigt att hålla koll på om det du läser är en opinionstext, alltså en text som syftar till att påverka (som en debattartikel) eller en nyhetstext. En seriös svensk tidning anger tydligt när det handlar om opinionstext och strävar efter att vara neutral i sin nyhetsrapportering.

Det finns dock tidningar, inte minst nättidningar, vars hela inriktning är att driva vissa politiska frågor. Sådana tidningar kan vinkla nyheter genom att exempelvis välja att förtiga viss information eller att bara plocka ut vissa fakta. Om du läser en artikel som är delad t.ex. via sociala medier är det extra viktigt att du kollar källan.

 

För läraren (länktips)

Om cookies och lagrad information (från internetstiftelsen)

Om vilseledande och diskriminerande reklam (från Reklamombudsmannen)

Om påverkan och källkritik (från dinsakerhet.se)

 

För eleverna (länktips)

Hållbart såklart! Shoppa smart (från Konusmentverket)