Introduktion till ämnet
(Sidan är under arbete. Planeringen fylls på löpande.)
Introduktion till ämnet hem- och konsumentkunskap
Text under arbete …
Sidor i boken
98-103, 127
Centralt innehåll
Matlagning för olika behov och sammanhang.
Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.
Skapande av egna måltider, till exempel utifrån säsong och rester.
Syfte
Att få förståelse för var, när, hur och varför man lagar mat. Att få ökat intresse för smaker, dofter och konsistenser. Att känna lust inför matlagning.
Inför lektionen
Förbered ett eventuellt smaktest, gärna enligt sapere-metoden (se länktips för inspiration).
Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod till film Umami elevbokens sid 218.
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Samtala med eleverna
Det finns många matlagningsprogram på tv, Youtube och i andra kanaler. Följer eleverna någon matlagare/matkonto? Har de tittat på tävlingsprogram i matlagning och vad tycker de om det i så fall? Har eleverna kokböcker hemma? Finns det någon där hemma som är mer intresserad av matlagning än de andra?
Låt eleverna bläddra bland recepten i elevboken. Är det något de tycker verkar extra gott? Varför? Var det bilden, rubriken eller receptet de fastnade för? Är det något de inte tycker verkar gott? Varför? Låt dem välja ett recept och berätta i vilket sammanhang de hade valt att servera rätten och varför.
Hur kan man tänka när man ska skapa en egen måltid?
Övningar
Elevbokens sid 101, 102.
Diskussionsuppgifter sid 102 och 103.
(Övningen på sid 127 används i senare lektioner.)
Eventuellt smaktest.
Matlagning/recept
-
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läs sidorna i boken.
Reflektera över din matlagning - hur ofta och i vilka sammanhang lagar du mat/bakar? Vad lagar du/bakar? Hur har du lärt dig det? Vad skulle du vilja kunna laga/baka? Hur ska du göra för att du ska lära dig det, tror du?
Utvärdering/avslutning
Våga prova! Be eleverna att prova något nytt inför nästa tillfälle. Tipsa varandra om vad det kan vara. Chokladbollar med lite salt i gör att sötman framhävs. Stekta toscaäpplen blir som nya med en gnutta chili i. Äppelmos med ingefära och kardemumma ger en helt annan smakupplevelse.
Kommentar
Att väcka elevernas lust till matlagning kan leda till att de i framtiden oftare väljer att laga mat från grunden och därmed äter hälsosammare. Det är såklart ännu roligare att laga mat men goda samtal om mat och matlagning har också betydelse. Inspirera varandra!
För läraren (externa länktips)
Mat för alla sinnen