Hantera mat, utrustning och säkerhet
Sidor i boken
Elevboken sid 104-111, 131.
Centralt innehåll
Hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
Syfte
Att förstå varför hygien är viktigt vid hantering av mat. Att lära sig om utrustningen i ett kök. Att lära sig om säkerhet i köket.
Inför lektionen
Välj några av klippen från qr-kod sid 196 (Tärna en tomat), 203 (Skära, hacka, klyfta, strimla). Se även QR-kod sid 136 (Hacka lök).
Förbered ingredienser till en enkel salsa, inklusive några nachochips per elev.
Förbered ett redskapsbingo. Skriv namnen på 4x4 köksredskap i olika ordning i rutor (bingobrickor). Gör en påse klar med minst 25 olika redskap. Roligt om lite udda grejer som zestjärn och äppelurkärnare finns med.
Ta gärna med och visa några udda redskap (alt. ta fram bild på) som kanske inte används så ofta eller som var populära under en period men sedan glömts bort.
Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod sid 136 film: Hacka lök
QR-kod sid 79 film: Kylskåpet
QR-kod sid 107 film: Använda redskap (under arbete)
QR-kod sid 196 film: Tärna tomat
QR-kod sid 203 film: Skära, klyfta, hacka, strimla
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Presentera
Presentera några utvalda redskap, vad de heter, när och hur de används. Demonstrera hur en mixer/mixerstav används. Gå igenom spis och ugn och hur man undviker att bränna sig. Gå noga igenom brandsäkerhet och att man ska lägga ett lock på en kastrull som det brinner i, ej hälla i vatten. Berätta varför man använder olika skärbrädor och knivar till kött/kyckling och grönsaker.
Demonstrera hur du använder en kniv på säkert sätt.
Samtala med eleverna
Vilka tio redskap i köket är viktigast (förutom spis och kyl)?
Övningar
Gör salsa. Öva på att hacka lök och chili. Öva på att skära (tärna) tomat. Hacka örter.
Spela redskapsbingo. Dela ut bingobrickorna du förberett. Ta upp ett redskap i taget ur påsen och visa upp det. Eleverna prickar av om de har det på sin bricka. Först med fyra i rad vinner. Låt eleven läsa upp sin rad och visa redskapen.
Matlagning/recept
Salsa (elevboken sid 102).
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läsa sidorna i boken.
Se filmer bakom QR-koder.
Utvärdering/avslutning
Smaka salsan på några majschips. Är det något i smaken du skulle vilja ändra på? Vad, Varför? Är du nöjd med din teknik när du hackade och skar? Vad behöver du träna mer?
Kommentar
Vill ni passa på att samtala om hetta och olika chilifrukter så kan det också passa in på denna lektion, i synnerhet om ni väljer att laga salsan (elevboken sid 102). Se också QR-kod sid 177: Mer om chili.
För läraren (länktips)