Förberedelser och metoder

Sidor i boken 
112-123 (124-126 överkurs), 130.

 

Centralt innehåll

  • Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.

 

Syfte
Att förstå att planering och förberedelse är viktiga för resultatet, samt att utvärdering hjälper en att bli ännu bättre. Att lära sig vilka metoder som finns, när de passar att använda samt hur de genomförs på ett säkert sätt.

 

Inför lektionen
Förbered gärna en demonstration där du förbereder ett livsmedel och tillagar det, till exempel hacka och steka lök. 

 

Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod sid 136 film: Steka lök

QR-kod sid 181 film: Steka, fräsa, sautera, blanchera, m.m.

QR-kod sid 182 film: Koka och steka ägg (överkurs: Pochera ägg)

 

Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)

Presentera

Demonstrera hur du förbereder genom att plocka fram det du behöver, hur du hackar löken och steker den samt hur du håller snyggt och rent omkring dig.

Samtala om eleverna

Vad blir det för skillnad i smak, konsistens, utseende och doft om man kokar, steker, tillagar i ugnen, friterar eller grillar, exempelvis potatis? Kyckling? Vilken tillagningsmetod är enklast? Mest miljösmart? Mest näringsriktig?

 

Övningar
Inför praktiska lektioner med matlagning och bakning, lär eleverna att skriva en arbetsgång, där de måste tänka igenom vilka moment de ska genomföra, i vilken ordning, vem i gruppen som gör vad och tänkt tidsåtgång. Det är ett bra sätt att få dem att läsa hela receptet innan de sätter igång. Ge dem ett recept att öva med, om du väljer att genomföra den här lektionen utan praktiskt moment. 

 

Matlagning/recept

 

Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läsa sidorna i boken.

 

Utvärdering

 

Kommentar

 

För läraren (länktips)

 

För eleverna (länktips)