Energi, balans och variation
samt individuella behov
Sidor i boken
Elevboken sid 30-36, 50-51
Centralt innehåll
Sammansättning av varierade och balanserade måltider och anpassning till individuella behov.
Syfte
Att ge eleverna ökad förståelse för energibehov och näringsbehov samt ökad förståelse för anpassad kost och att människor kan göra val till exempel av hälsoskäl, av etiska skäl och av religiösa skäl.
Inför lektionen
Förbered dig genom att läsa sidorna i boken samt sidor på livsmedelsverkets webb (se länk nedan).
Övrigt material (filmer etc.)
QR-kod sid 33
QR-kod sid 36
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Presentera
Läs och reflektera över att människor har olika näringsbehov utifrån levnadsvanor (tränar mycket/litet, har rörligt/stillasittande arbete), kroppsbyggnad, kön, med mera.
Samtala med eleverna
Människor kan av olika skäl välja att äta en speciell, anpassad kost - till exempel på grund av överkänslighet, sjukdom, etiska ställningstaganden, religion och tradition. Låt gärna eleverna komma med exempel på vilka livsmedel man kan välja bort ur sin kost och vad man kan äta istället.
Övningar
Gör diskussionsuppgiften på elevbokens sid 34.
Gör övningen på elevbokens sid 50, enskilt eller i par.
Matlagning/recept
-
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läsa sid 48-49 om hur kroppen tar upp energi och näring.
Utvärdering/avslutning
Kommentar
Påminn gärna om att det är viktigt att röra på sig minst 60 minuter om dagen samt att man gärna ska träna så att man får upp pulsen och svettas lite, två till tre gånger i veckan.
För läraren (länktips)
livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/barn-och-ungdomar
livsmedelsverket.se/bestall-ladda-ner-material/sok-publikationer/broschyr/hitta_ditt_satt