Dina pengar - kredit och abonnemang
Sidor i boken (238-245) 246-249
Centralt innehåll
Att handla på kredit, teckna abonnemang samt låna och spara pengar.
Syfte
Ge eleverna kunskap om hur mycket det kostar att handla på kredit samt hur abonnemang och avtal fungerar.
Inför lektionen
Läs igenom sidorna i elevboken som handlar om kredit och abonnemang (246-249). Följ länktipsen nedan för sidor som är bra att känna till och välj det du vill visa dina elever, till exempel Kronofogdens sida Skuldkollen och er kommuns webb med budget och skuldrådgivning. Välj om du vill visa ett avsnitt av Lyxfällan.
Övrigt material (filmer etc.)
Arbetsgång - lektionstips (presentera, samtala med eleverna)
Presentera
Gå igenom sidorna i boken som handlar om kredit och abonnemang. Visa gärna Kronofogdens sida “Skuldkollen” (se länktips nedan).
Samtala med eleverna
Många unga vuxna köper saker som de egentligen inte har råd med och får skulder de inte kan betala. Det kan till exempel vara kreditköp via internet eller abonnemang där de inte förstått villkoren. Vad tror du att det beror på? Vad tycker du om att det är enkelt att handla på kredit, till exempel via betalappar i mobilen? Vad vill du tipsa ditt 18-åriga jag om att tänka på innan du klickar hem något? Vad innebär det att ingå ett avtal (skriva på något/klicka i sitt godkännande)?
Vad menas med skuldfällan? Titta på er kommuns webb och se vad de erbjuder för hjälp med budget- och skuldrådgivning!
Övningar
Övning sid 246: Köpa på avbetalning och kredit.
Övning abonnemang saknas på sid 249, vi har dock lagt ett räkneexempel som löptext.
Hur kan villkoren för ett telefonabonnemang se ut? Arbeta i par och jämför några olika. Ta reda på: kostnad, vad som ingår, hur lång bindningstiden är, hur man säger upp. Vad använder telefonbolagen för säljknep för att få dig att välja just dem?
Gör samma jämförelse men mellan olika abonnemang/medlemsskap på gym.
Matlagning/recept
-
Läxa inför lektionen/efter lektionen
Läs sidorna i boken (246-249).
Kommentar
Myndighetsdagen när föräldrarna inte längre har insyn och ansvar kan kännas avlägsen, men det är viktigt att ha koll på sin ekonomi redan i åldern som eleverna är nu. Om utrymme finns, gå gärna igenom vad det innebär att gå i borgen.
LYXFÄLLAN
Välj ett eget avsnitt av Lyxfällan (eller välj vårt förslag nedan). Be eleverna pausa efter X minuter, be dem lista vad personerna gjort fel. Tänk ut åtgärder. Titta vidare, -stämde dina åtgärder? -kom du på något som TV:s programledare inte tänkt på? Vilka råd vill du ge de medverkande för framtiden? Tror du att de medverkande kommer att klara av att förändra sitt beteende?
Det är lättare att komma på frågor när man ser programmet, man kan ha flera stopp och frågor av reflekterande slag.
- Vilka varor av de de köpt kan/får de lämna tillbaka?
- Vilken lag hänvisar du till då?
För läraren (länktips)
Konsumentverkets skolmaterial för elever i årskurs 7–9 består av material om konsumenträttigheter, privatekonomi, hållbar konsumtion och reklam.
Konsumentverkets film om privatekonomi (Sara får bland annat lära sig om inkomster, utgifter och räkningar.)
Kronofogden om “Skuldkollen”
Er egen kommuns webb och den budget- och skuldrådgivning som erbjuds (bra att känna till)
Lyxfällan (TV3 och Viafree)
Exempelvis avsnitt 2 från säsong 28, om en ung tjej som tar lån för att festa och spela.
Internetstiftelsen om bindande avtal